مصرف بیش از یک نوشیدنی الکلی در روز ممکن است خطر هایپرتنشن را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش دهد

9 سپتامبر 2020 - در یک مطالعه بزرگ بر روی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 ، دانشمندان دریافتند که نوشیدن هشت نوشیدنی الکلی یا بیشتر در هفته ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا (هایپرتنشن) در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 را 60 درصد یا بیشتر افزایش دهد. شدت هایپرتنشن نیز با مصرف هشت نوشیدنی الکلی یا بیشتر در هفته افزایش می یابد. نتایج این تحقیقات جدید امروز در مجله ی دسترسی آزاد انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

نویسنده ارشد این مقاله، دکتر  Matthew J. Singleton، رئیس بخش الکتروفیزیولوژی دانشکده ی پزشکی دانشگاه Wake Forest، گفت: این اولین مطالعه ی بزرگی است که به طور خاص ارتباط مصرف الکل و فشار خون بالا در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 را بررسی کرده است. مطالعات قبلی حاکی از آن بود که مصرف زیاد الکل با فشار خون بالا در ارتباط است، اما ارتباط مصرف متوسط ​​الکل با فشار خون بالا مشخص نشده بود.

محققان رابطه بین مصرف الکل و فشار خون را در بیش از 10 هزار بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 (میانگین سنی 63 ، 61 درصد مرد) بررسی کردند. این افراد همه در مطالعه ی کنترل خطر قلبی و عروقی در دیابت(ACCORD) ، که یکی از بزرگترین آزمایشات طولانی مدت برای مقایسه ی روش های مختلف درمانی برای کاهش خطر بیماریهای قلبی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 بود و از سال 2001 تا 2005 در 77 مرکز در سراسر ایالات متحده و کانادا انجام شد، شرکت داشتند.

همه شرکت کنندگان به طور متوسط ​​10 سال قبل از ثبت نام در مطالعه، به دیابت نوع 2 مبتلا بودند. علاوه بر 10 سال ابتلا به دیابت نوع 2 ، آنها در معرض خطر بیشتری برای حوادث قلبی عروقی بودند زیرا آنها از قبل یا به نوعی از بیماریهای قلبی عروقی مبتلا بودند یا شواهدی از بیماری احتمالی قلب و عروق در آنها مشاهده می شد و یا حداقل دارای دو فاکتور دیگر خطر بیماری قلبی عروقی (مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن یا چاقی) بودند.

در این مطالعه، افراد بر اساس میزان مصرف الکل طبقه بندی شدند: افرادی که هیچ الکلی مصرف نمی کردند؛ افرادی که به میزان کم مشروبات الکلی مصرف می کردند(1 تا 7 نوشیدنی در هفته) ؛ افرادی که به میزان متوسط ​​(8 تا 14 نوشیدنی در هفته) ؛ و افرادی که به میزان سنگین (15 نوشیدنی یا بیشتر در هفته) از نوشیدنی های الکلی استفاده می کردند. یک نوشیدنی الکلی در این مطالعه، معادل یک آبجوی 12 اونسی ، 5 اونس شراب یا 1.5 اونس لیکور قوی بود. تعداد نوشیدنی هایی که در هفته توسط هر شرکت کننده مصرف می شد، هنگام ورود به مطالعه از طریق پرسشنامه بصورت خود اظهاری ثبت شد.

فشار خون افراد مطابق با دستورالعمل کالج قلب و عروق آمریکا / انجمن قلب آمریکا در سال 2017 برای پیشگیری، تشخیص، ارزیابی و مدیریت فشار خون بالا در بزرگسالان، به فشار خون طبیعی (زیر 120/80 میلی متر جیوه)؛ فشار خون بالا (120-129 / <80 میلی متر جیوه) ؛ مرحله 1 فشار خون بالا (130-139 / 80-89 میلی متر جیوه) ؛ یا مرحله 2 فشار خون بالا (140 میلی متر جیوه / 90 میلی متر جیوه یا بالاتر) طبقه بندی شد. بیشتر شرکت کنندگان از قبل یک یا چند داروی فشار خون مصرف می کردند. بنابراین، تجزیه و تحلیل خوانش های فشار خون با در نظر گرفتن اثرات داروها و تخمین میزان زمینه ای فشار خون بالا تعدیل شد.

محققان دریافتند:

•         مصرف کم نوشیدنی های الکلی با افزایش فشار خون یا مرحله ای از فشار خون بالا، همراه نبوده است.

•         نوشیدن متوسط ​​با افزایش احتمال هایپرتنشن تا 79٪ همراه بود. مرحله 1 فشار خون بالا 66٪ ؛ و مرحله 2 فشار خون بالا 62٪ .

•         نوشیدن زیاد با افزایش احتمال هایپرتنشن تا 91٪ همراه بود. مرحله 1 فشار خون بالا 149٪ (افزایش 2.49 برابری) و مرحله 2 فشار خون بالا 204٪ (افزایش 3.04 برابری).

•         هرچه الکل بیشتر مصرف شود، خطر هایپرتنشن و شدت آن بالاتر می رود.

دکتر Singleton، گفت: گرچه مصرف الكل کم ​​تا متوسط ​​ممكن است اثرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق در افراد بالغ در جمعیت عمومی داشته باشد، اما به نظر می رسد كه مصرف متوسط ​​و زیاد الكل به طور مستقل با احتمال بالاتر فشار خون بالا در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد. اصلاح سبک زندگی، از جمله کاهش مصرف الکل، باید برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد توجه قرار گیرد، به ویژه اگر آنها در کنترل فشار خون خود مشکل داشته باشند.

او افزود: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر در معرض خطر مشکلات قلبی عروقی قرار دارند و یافته های ما نشان می دهد که مصرف الکل با فشار خون بالا مرتبط است، بنابراین به این افراد باید توصیه شود که نوشیدن مشروبات الکلی خود را محدود کنند.

این مطالعه دارای محدودیت های مختلفی بود از جمله این واقعیت که مصرف الکل بر اساس یک پرسشنامه و تنها یکبار در هنگام ثبت نام از شرکت کنندگان در مطالعه سنجش شده است، بنابراین نتایج این مطالعه هیچ تغییری در مصرف الکل در طول زمان را نشان نمی دهد. علاوه بر این، در این مطالعه فواید احتمالی مصرف الکل کم، ارزیابی نشده است.

به گزارش انجمن قلب آمریکا، نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی می تواند خطر فشار خون بالا را افزایش دهد و با توجه به این که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در حال حاضر در معرض خطر افزایش فشار خون به دلیل دیابت هستند، افزودن بار این خطر می تواند فاجعه بار باشد. این انجمن به جمعیت عمومی، توصیه می کند که نوشیدنی های الکلی را در حد متوسط مصرف کنند، و اثرات بالقوه مضر این نوشیدنی ها را بر سلامت خود مد نظر داشته باشند.

منبع:

Journal of the American Heart Association, 2020; DOI: 10.1161/JAHA.120.017334

www.sciencedaily.com/releases/2020/09/200909085954.htm